Projekt zakończony w październiku 2012 r.
Całkowite dofinansowanie: 29.335,22 EUR.
Projekt „Nowa kultura mobilności w Warszawie”
Projekt „Nowa kultura mobilności w Warszawie” otrzymał dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach programu Leonardo da Vinci w wysokości 29.355 EUR
Przedsięwzięcie to jest kontynuacją projektu pt. "Nowa jakość usług – młodzi pracownicy motorem zmian w komunikacji miejskiej" zrealizowanego przez ZTM w 2009r. wspólnie z berlińskim partnerem BVG.
Głównym założeniem projektu jest poprawa jakości komunikacji miejskiej poprzez przygotowanie grupy specjalistów do zarządzania transportem publicznym w Warszawie na poziomie standardów europejskich. Tym razem staże odbędą się w Wiedniu i Turynie, czerpiąc dobre praktyki w austriackim przedsiębiorstwie komunikacyjnym Wiener Linien oraz włoskim AMMT.
Partnerzy
Wiener Linien (WL) jest przedsiębiorstwem transportu publicznego na obszarze Wiednia. Jest to największe komunalne przedsiębiorstwo komunikacyjne w Austrii i jedno z największych takich przedsiębiorstw w Europie. Organizuje i obsługuje komunikację publiczną w Wiedniu, zarządzając transportem na 5 liniach metra, 28 liniach tramwajowych oraz 84 liniach autobusowych. W najnowszym badaniu komunikacji miejskiej, przeprowadzonym przez niemiecki ADAC w 23 europejskich stolicach, Wiedeń znalazł się na 3 miejscu, z jednym z najnowocześniejszych i najczęściej używanych systemów transportowych w Europie.
Podpisanie listu intencyjnego o współpracy miało miejsce 11 października 2010r. w Warszawie.
Drugi partner Agenzia Mobilita Metropolitana Torino (AMMT) jest instytucją powołaną przez władze lokalne i odpowiada za zarządzanie transportem publicznym na terenie miasta Turyn oraz 31 gmin w obszarze metropolitalnym ( 1,5 mln mieszkańców).
System zarządzanego transportu składa się 7 metropolitalnych linii kolejowych, 36 linii autobusowych międzymiastowych, 78 linii autobusowych miejskich i podmiejskich oraz 7 tramwajowych a także jednej linii metra. W 1992 r.miasto Turyn rozpoczęło realizację wielkoskalowego projektu w zakresie telematyki transportowej pod nazwą 5T (Telematic Technologies for Transport and Traffic in Turin). Obejmuje on 9 podsystemów m.in. Sterowanie Ruchem Miejskim oraz Zarządzanie Transportem Publicznym. Ponadto Turyn może poszczycić się zaawansowaną integracją transportu miejskiego i kolejowego.
Podpisanie listu intencyjnego o współpracy miało miejsce 12 listopada 2010r. w Barcelonie.
Dodatkowym argumentem przesądzającym o zaproszeniu partnerów do projektu było ich doświadczenie w organizacji imprez masowych. Niezwykle cenna będzie możliwość wykorzystania ich doświadczeń – przed trzema laty w Wiedniu rozgrywane były mecze EURO 2008, a w 2006 roku Turyn był gospodarzem XX zimowych igrzysk olimpijskich. Włoski partner wypracował także efektywne rozwiązania zapewniające sprawną komunikację turystom i pielgrzymom odwiedzającym miasto w okresie, gdy wystawiany jest całun turyński.
Cele
Celem głównym projektu jest zdobycie przez uczestniczące osoby wiedzy i umiejętności związanych z organizacją i funkcjonowaniem systemów transportu miejskiego. Obejmuje on m.in. efektywne zarządzanie komunikacją i jej wizerunkiem, wprowadzenie innowacyjnych technologii oraz edukowanie pasażerów.
Z kolei celami szczegółowymi projektu są:
- zapoznanie się beneficjentów projektu z dobrymi praktykami zarządzania komunikacją miejską w Wiedniu i Turynie,
- pogłębienie wiedzy językowej,
- możliwość nawiązania kontaktów z osobami zajmującymi się zarządzaniem komunikacją miejską w Austrii oraz we Włoszech, celem przyszłej wymiany informacji fachowych.
Uczestnictwo w projekcie pozwoli jego beneficjentom uzupełnić już posiadaną wiedzę, a także nabyć umiejętności praktyczne, które będą mogli wykorzystać w przyszłości.
Tematyka staży
1.Planowanie zrównoważonego transportu miejskiego.
2.Rozwój i integracja różnorodnych systemów transportu miejskiego.
3.Promocja alternatywnych metod – ruch pieszy i rowerowy, szlaki wodne.
4.Organizacja komunikacji miejskiej w trakcie imprez masowych, np. EURO.
5.Planowanie nowych linii komunikacyjnych.
6.Dostępność (nowe rozwiązania) systemów transportowych dla osób niepełnosprawnych.
7.Zmiana kultury w komunikacji miejskiej (koncentracja na potrzeby pasażerów).
8.Jakość w komunikacji miejskiej.
9.Zielony program – ochrona środowiska- metody + nowoczesne rozwiązania.
10. Alternatywne sposoby finansowania środków transportu miejskiego
11.Zwiększenie efektywności systemu transportowego poprzez m.in. zarządzanie ruchem, monitoring, komunikację usług.
12.Systemy taryfowe.
13.Systemy sprzedaży i kontroli biletów.
Rezultaty
W projekcie uczestniczyć będzie 12 osób, zatrudnionych w ZTM. Każdy z partnerów przyjmie po 6 stażystów.
Rezultatem projektu będzie nabycie przez beneficjentów praktycznej wiedzy w zakresie nowoczesnych standardów zarządzania komunikacją miejską, pogłębienie wiedzy językowej oraz możliwość nawiązania kontaktów z osobami zajmującymi się zarządzaniem komunikacją zbiorową w innych stolicach europejskich, celem przyszłej wymiany mobilności.
Staż odbędzie się w pierwszym kwartale 2012 r. i będzie trwał przez 4 tygodnie dla każdego uczestnika.
Koordynatorem projektu jest p. Halina Rakowska
Uroczystość podpisania umów na staże w Turynie i Wiedniu
W czwartek, 8 grudnia odbyło się uroczyste podpisanie umów stażowych oraz trójstronnych porozumień o programie stażu. Jak zaznaczył dyrektor Leszek Ruta - staże zagraniczne to forma wyróżnienia dla młodych pracowników, ale również ciężka praca. Tak samo jak przy poprzednim wyjeżdzie poprzeczka ustawiona jest wysoko i zdobyte doświadczenia zostaną wykorzystane w poszukiwaniu innowacyjnych sposobów usprawnienia zarządzania komunikacją miejską oraz w realizacji nowych rozwiązań i standardów.
Seminarium upowszechniające
W ramach upowszechnienia rezultatów projektu w dniu 3 kwietnia 2012r. zostało zorganizowane całodniowe seminarium, podczas którego 12 uczestników staży przedstawiło rozwiązania stosowane u zagranicznych partnerów projektu w Wiedniu i w Turynie. W konferencji uczestniczyli przedstawiciele przewoźników i instytucji związanych z organizowaniem komunikacji miejskiej w Warszawie i innych miastach, m.in. Łodzi, Poznania czy Wrocławia.
Interesującym rozwiązaniem z Turynu okazał się system zarządzania informacją o ruchu (spółka 5T), m.in. na 317 przystankach znajdują się ekrany informacyjne, pasażer z dowolnego przystanku może wysłać sms z zapytaniem o najbliższy kurs. Informacja o komunikacji miejskiej została zintegrowana z Google Transit.
Komunikacja miejska w Wiedniu traktowana jest priorytetowo nad transportem indywidualnym. Wiedeńczycy wprowadzając zmiany komunikacyjne kierują się zasadą pozyskiwania dodatkowych pasażerów. Z myślą o pasażerach wprowadzono wiele ciekawych rozwiązań, np. biletomaty dostępne na różnej wysokości, przesiadka „drzwi w drzwi” z autobusu do tramwaju, prowadnice dla niewidomych na skrzyżowaniach przez tory tramwajowe, wypukłe nadruki informacyjne na poręczach.
Więcej o upowszechnianiu projektu w numerze iZTM 4(63), na stronach 36-43, oraz w numerze specjalnym iZTM (2) - czerwiec 2011, na stronach 15-20.
Warszawski Transport Publiczny to ogromny system, który każdego dnia zapewnia sprawne i wygodne podróżowanie milionom pasażerów. Bardzo dobre wyobrażenie o WTP dają mapy dostępności, o których piszemy w tym numerze i które można znaleźć na stronie ZTM. Te schematy pozwalają spojrzeć całościowo na komunikację miejską w aglomeracji warszawskiej i jej funkcjonowanie. więcej